رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی از آغاز عملیات مرمت و بازسازی بافت تاریخی روستای بنه وار این شهرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اردشیر کوهزاد رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی گفت: گام نخست عملیات مرمت بنا‌های ارزشمند تاریخی روستای بنه‌وار با مشارکت اهالی روستا و مالکان خصوصی بنا‌های تاریخی، با تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی آغاز شد.

او افزود: وضعیت موجود بنا‌های تاریخی این روستا اضطراری است و در راستای حفاظت و صیانت از بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی این روستا با مشارکت اهالی، در حال احیا و بازسازی تمام بنا‌ها هستیم.

کوهزاد اضافه کرد: مصالح مورد نیاز برای مرمت بنا‌های تاریخی این روستا خریداری شده و در اختیار مالکان قرار گرفته تا با استفاده از مصالح بومی و با توجه به نوع معماری و کاربردی که از قبل داشتند بازسازی و احیا صورت گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی٬ گردشگری و صنایع‌دستی لالی گفت: در سال‌های گذشته، علاوه بر ثبت تک بنا‌های باارزش این روستا در فهرست آثار ملی، مطالعات جامع مرمت و ساماندهی روستا از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به انجام رسید و در سه مرحله تعدادی از بنا‌های در معرض خطر واقع در بافت روستایی رفع خطر شدند.

این مقام مسئول گفت: پارسال نیز تهیه پرونده ثبت بافت تاریخی این روستا در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح آن در شورای ملی ثبت آثار، با اکثریت آرا، بافت با ارزش روستای بنه‌وار و کتیبه سنگی جهانگیرخان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او افزود: برای گام‌های بعدی مرمت بافت این روستا، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که به زودی تخصیص داده خواهد شد. انتظار است مالکان در راستای حفاظت، مرمت و احیای تک‌بنا‌های واقع در بافت روستایی بنه‌وار با هدف اشتغالزایی، از تسهیلات بدون عوض و کم‌بهره اعتبارات ملی استفاده کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.